Contact us

Any questions, tips? Anything else?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
naujienos

„Birių krovinių terminalas“ atleido Vidmantą Dambrauską

Vidmantas Dambrauskas (Martyno Vainoriaus / „Atvira Klaipėda“ nuotr.)
Miglė Krancevičiūtė ir Šarūnas Černiauskas
2022 03 14
Visi autoriaus tekstai →

Baltarusiškų trąšų skandale pagarsėjusi Klaipėdos įmonė „Birių krovinių terminalas“ (BKT) iš pareigų atleido ilgametį savo vadovą – turtingiausiu Lietuvos politiku tituluojamą Vidmantą Dambrauską. Tokį sprendimą vienbalsiai priėmė trys BKT akcininkai – Igoris Udovickis, Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“ ir pagrindine BKT akcininke neseniai tapusi Šveicarijos bendrovė „Hasenberg AG“.

Neeilinis BKT akcininkų susirinkimas inicijuotas vasario 24 d. - tą pačią dieną, kai kai Vladimiras Putinas per Rusiją, okupuotą Krymą ir Baltarusijos teritoriją užpuolė Ukrainą. Susirinkimas įvyko vasario 25 d., vienbalsiai įtvirtinant BKT vadovo atšaukimą iš pareigų. 

V.Dambrauskas iš pareigų atleistas nuo vasario 28 d. Registrų centrui pateiktame akcininkų susirinkimo protokole V.Dambrausko atleidimo priežastys nedetalizuojamos – nurodoma tik tiek, kad buvo gautas paties BKT vadovo pranešimas dėl jo atšaukimo iš pareigų.

V.Dambrauskas su „Sienos“ žurnaliste kalbėti atsisakė. Pareiškęs, kad neturi laiko, verslininkas padėjo ragelį, net neišgirdęs klausimų.

Už V.Dambrausko atšaukimą pasisakė visi trys akcininkai – 30 proc. akcijų paketą turinti „Belaruskalij“, kukliu 5 proc. akcijų paketu disponuojantis I.Udovickis bei Šveicarijos „Hasenberg AG“ su kontroliniu 65 proc. akcijų paketu. Kaip jau skelbėme, ši bendrovė pagrindine BKT akcininke tapo šių metų sausį – tuoj po to, kai Lietuva priėmė galutinį sprendimą stabdyti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą.

Kas yra „Hasenberg AG“ akcininkai – nežinoma. Apie permainas BKT valdyme skelbėme prieš porą savaičių.

Nauju BKT vadovu paskirtas Ruslanas Malininas, I.Udovickio kontroliuojamos krovinių vežimo bendrovės „Gargždų geležinkelis“ vadovas. R.Malininas pėdsakų yra palikęs ir užsienio registruose. 2008-2015 m. jis vadovavo Jungtinės Karalystės bendrovei „Agrofertrans Ltd“. Šios įmonės naudos gavėju nurodomas Ukrainos verslininkas Oleksandras Skrypka.

Būtent O.Skrypka linksniuotas žiniasklaidoje po Lietuvos sprendimo nutraukti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą. „Radijo Svoboda“ skelbė, kad O.Skripka tapo trąšų importu Ukrainoje besiverčiančios įmonės „Agrorozkvit“ galutiniu naudos gavėju. Iki jo šią bendrovę valdė Baltarusijos valstybinė įmonė „Belaruskaja Kalijnaja Kompanija“ (BKK), neseniai įtraukta į JAV sankcijų sąrašus. BKK Lietuvoje turi bendrą verslą su V.Dambrausku: Baltarusijos kompanija ir jau buvęs BKT vadovas kartu valdo bendrovę „Fertimara“, iki tranzito sustabdymo generavusią dideles pajamas iš tarpininkavimo tiekiant „Belaruskalij“ trąšas į užsienio rinkas.

Permainos BKT drebina viena po kitos. Kovo pradžioje naujienų agentūra BNS pranešė, kad BKT ėmėsi beveik visų darbuotojų atleidimo. I.Udovickis BNS teigė, esą sprendimą nulėmė trąšų tranzito stabdymas. Kad tarp atleidžiamų darbuotojų atsidūrė ir V.Dambrauskas – tuomet skelbiama nebuvo.

V.Dambrauskas oficialiai vadinamas turtingiausiu Lietuvoje išrinktu politiku. Su „valstiečių“ sąrašu išrinkto Klaipėdos tarybos nario turtas, pagal jo paties VMI pateiktą deklaraciją, vertas beveik 20 mln. eurų. Kur kas didesne suma V.Dambrausko piniginę įvertino žurnalas „TOP“. Naujausiame šio žurnalo skelbiamame Lietuvos turtingiausių žmonių reitinge V.Dambrauskas rikiuojasi 71 vietoje. Jo turtas įvertintas 80 mln. eurų.

„Siena“ yra pelno nesiekianti organizacija, išlaikoma žurnalistinio entuziazmo ir geros valios žmonių. Neparduodame reklamos bei teisių į tyrimus, kad svarbi informacija visuomenę pasiektų be jokių apribojimų ir be etikečių su kaina. Jei tikite mūsų darbu ir idėjomis, kviečiame prisidėti prie „Sienos“ veiklos Contribee platformoje.
© Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“. Šią publikaciją leidžiama perpublikuoti daline ar pilna apimtimi, gavus raštišką VšĮ Tiriamiosios žurnalistikos centras sutikimą ir nurodant informacijos šaltinį.
No items found.

Discover more investigations