Lietuvos muitinė pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl „Sienos“ atskleisto sankcijų Baltarusijos režimui apėjimo mechanizmo. Tyrimas pradėtas įtariant tiek sankcijų pažeidimą, tiek kontrabandą.
Apie tai pranešta ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje. Taip pat pranešta, kad tyrimas buvo atliekamas dar nuo sausio mėnesio, tačiau siekiant nepakenkti jo sėkmei apie tai nebuvo informuojama.
„Šis tyrimas nėra atsitiktinė sėkmė. Tai sisteminio ir nuolatinio darbo, atlikto su kitomis institucijomis, pasekmė“, - kalbėjo Muitinės departamento vadovas Darius Žvironas.
Anot jo, anksčiau informacijos pateikti nebuvo galima, tačiau tyrimas dėl kontrabandos ir sankcijų pažeidimo pradėtas dar sausio viduryje.
Pasak jo, vien šiemet į Lietuvą neįleista ir neišleista 27 tūkst. krovinių, įžvelgiant galimas sankcijų pažeidimo rizikas.
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vadovas Artūras Urbelis pranešė, kad
„Šioje byloje buvo sudaryta jungtinė tyrimo grupė, pajungiant ir centrines įstaigas. (...) Atliekant pirminius veiksmus, (...) buvo laikinai apribotos teisės į nuosavybę, užkardytas tolesnis tų objektų judėjimas“, - sakė jis.
Muitinės kriminalinės tarnybos vadovas Mantas Kaušilas pranešė, kad tyrimas pradėtas analizuojant trąšų srautus, o tame dalyvavo ir Valstybės saugumo departamento pareigūnai.
„Vakar buvo tam tikra ikiteisminio tyrimo fazė, kuomet buvo atliktos kratos. Kratos atilktos trijuose miestuose, įvairiose įmonėse. Sulaikyti du asmenys, yra sulaikytas krovinys. Tai yra trąšos. (...) Krovinio vertė viršija 2 mln. eurų“, - sakė M.Kaušilas.
Jis patvirtino, kad kalba eina kaip tik apie tą krovinį, kurį Klaipėdos bendrovėje „Birių krovinių terminalas“ (BKT) užfiksavome mūsų tyrimo metu.
Pasak jo, sulaikytas mūsų tyrime įvardintos bendrovės „Rogera“ savininkas ir vadovas. BKT taip pat atlikta krata, tačiau terminalo statuso tyrime Muitinės kriminalinės tarnybos vadovas neįvardijo.
Šią savaitę paskelbtame „Sienos“ ir partnerių tyrime „Naša Trąša“ atskleidėme, kokie mechanizmai naudojami galimam sankcijų Baltarusijai apėjimui. Parodėme ne tik sankcijų apeidinėjimą įrodančius duomenis, bet ir pačius krovinius, kurie be problemų kirto Lietuvos sieną – tiek vilkikais, tiek traukiniais.
Valstybiniam trąšų fabrikui „Grodno Azot“ ES sankcijos taikomos dar nuo 2021 m. gruodžio, tačiau fabriko produkcijai sankcijos nepaskelbtos. Būtent ši sankcijų spraga leido į Lietuvą patekti tiek vilkikams, tiek geležinkelio sąstatams su karbamidu – trąšomis, kurias Baltarusijoje gamina vienintelis „Grodno Azot“.
Įtariamam sankcijų apėjimui panaudotos įmonės tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Baltarusijoje trąšų gamintojomis pristatomos formaliai su „Grodno Azot“ nesusijusios įmonės, taip išvengiant trąšų gamintojos vardo krovinių dokumentuose. Lietuvoje krovinius aptarnauja kelios įmonės, viena iš jų – bendrovė „Rogera“, pernai įsteigta Kauno garaže.
Atliekant šį tyrimą, „Atviros Klaipėdos“ žurnalistai lankėsi ir Klaipėdos bendrovėje „Birių krovinių terminalas“, į kurią turėjo būti pristatomi karbamido kroviniai. Baltarusiškas karbamidas aptiktas įmonės teritorijoje.
Į tyrimą dar iki jo paskelbimo sureagavo tiek Susisiekimo ministerija, tiek „Lietuvos geležinkeliai“. Vasario 10 d. pasienyje sulaikytas 15 vagonų sąstatas su baltarusišku karbamidu. Krovinio vertė – 327 tūkst. eurų.
„Birių krovinių terminalas“ neneigė, kad įmonės teritorijoje užfiksuotas baltarusiško karbamido krovinys, bet nesutiko atskleisti jokių jo kelionės detalių, motyvuojant komercine paslaptimi. Bendrovė teigia nepažeidžianti jokių įstatymų ir pasitikinti Lietuvos institucijomis, atsakingomis už sankcijų įgyvendinimą.
30 proc. terminalo akcijų priklauso Baltarusijos valstybinei trąšų kompanijai „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos tarptautinės sankcijos.